1. september 2010

Sigfus Johnsen udnævnt til æresdoktor

Sigfus J. Johnsen under udnævnelsen til æresdoktor på universitetet i Reykjavik, Island

Sigfus J. Johnsen, der i april 2010 fyldte 70 år og er lektor emeritus ved Niels Bohr Instituttets Center for Is og Klima, blev d. 27.-28. august 2010 fejret ved et symposium i Reykjavík i Island.

Sigfus J. Johnsen og frue, Palla, efter
den ærefulde udnævnelse

35 kollegaer fra Center for Is og Klima deltog i symposiet, der fejrede Sigfus' enestående bidrag til iskerne- og klimaforskningen.

Som en af pionererne indenfor sit felt, var Sigfus J. Johnsen sammen med professor emeritus Willi Dansgård en drivende faktor i både udvikling af iskernebor, boring af iskerner på Grønlands Indlandsis, udvikling af måleudstyr til isotopmålinger, modellering af iskappens alder, og analyse og fortolkning af data.

Sigfus J. Johnsen har i perioder arbejdet på universitetet i Reykjavík, og blev under symposiet hædret med en udnævnelse til doktor ved Islands Universitets naturvidenskabelige fakultet samt et æremedlemsskab i den islandske forening for gletcherstudier.

Sigfus J. Johnsen har siden 1990erne modtaget flere hæderspriser for sit videnskabelige arbejde i både Danmark og udlandet. I 1997 blev han tildelt the International Glaciological Society's Seligman Crystal, i 2003 the Hans Oeschger Medal of the European Geophysical Society og i september 2000 blev Sigfus J. Johnsen belønnet med ridderkorset af Dannebrog-ordenen.