24. august 2010

Symposium til ære for Sigfus J. Johnsen

Sigfus J. Johnsen i borehallen under den grønlandske indlandsis på NEEM, 2009
Sigfus Johnsen har gennem de seneste 40 år udviklet iskerne boreteknikker. Senest for boringerne ved NEEM – North Greenland Eemian Ice Drilling  (Foto: Ed Stockhard)

Den 27-28 august 2010, er glaciologer fra hele verden samlet i Reykjavik for at fejre Sigfus J. Johnsens 70 års fødselsdag med et symposium om iskerner og klimastudier.

35 kollegaer fra Center for Is og Klima vil deltage i symposiet til ære for glaciolog Sigfus J. Johnsen, som efter mange års ansættelse på Københavns Universitet, fortsætter som emeritus på Center for Is og Klima.

Gennem sit arbejde i 1960erne med Willi Dansgaard, blev Sigfus J. Johnsen på et tidligt tidspunkt involveret i iskerneboringer i Grønland. Og gennem de seneste 40 år har han været i front med udvikling af boreudstyr og –teknikker på Københavns Universitet.

I årenes løb har Sigfus J. Johnsen udført et fantastisk arbejde indenfor forskellige paleoklimatiske studier af iskerner, og specielt med fokus på målinger af iltisotoper.

Sigfus J. Johnsen har siden 1990erne modtaget flere hæderspriser for sit videnskabelige arbejde i både Danmark og udlandet. I 1997 blev han tildelt the International Glaciological Society´s Seligman Crystal, i 2003 the Hans Oeschger medal of the European Geophysical Society og i september 2000 blev Sigfus J. Johnsen belønnet med ridderkorset af Dannebrogordenen.

NEEM - Northern Greenland Eemian Ice Drilling