31. januar 2013

Ærefuld fransk ridderorden

franske-ridderorden-til-dorthe-dahl-jensen

Professor Dorthe Dahl-Jensen, leder af Center for Is og Klima, blev tildelt den ærefulde franske ridderorden, Chevalier des Palmes Académiques, ved en reception på den franske ambassade i København d. 29 januar, 2013.

Af Lone Holm Hansen

Dorthe Dahl-Jensen tildeles den franske ridderorden for sit mangeårige samarbejde med franske laboratorier, som beskæftiger sig med klimaforskning, særligt med Laboratoire de Glaciologie et Géophysique de l’Environnement, CEA og Institut Pierre-Simon Laplace.

Dorthe Dahl-Jensen har været og er i øjeblikket medlem af adskillige videnskabelige komiteer, bl.a. Institut Polaire Français Paul-Emile Victor i Frankrig. Desuden er hun programkoordinator for projektet 'Past4Future', som hører ind under EU’s 7. rammeprogram for forskning.

franske-ridderorden-til-dorthe-dahl-jensen

Chevalier des Palmes Académiques ordenen består af en dobbelt palme i sølv i et lilla bånd. Den fik sin nuværende form i 1955.

Chevalier des Palmes Académiques ordenen
L'ordre des palmes académiques var oprindeligt en æresmedalje, som blev indstiftet i 1808 af kejser Napoleon for at hædre fremtrædende personligheder på universitet i Paris. I 1866 blev ordenen udvidet til at omfatte personer, der har ydet et eminent bidrag til fransk uddannelse og kultur, heriblandt også udlændinge.