3. januar 2008

Geofysik topper i popularitet

”Hold da op, det er da helt vildt”. Udbruddet kom fra Niels Kristian Højerslev, der sammen med Aksel Walløe var ved at gennemgå dette års tilmeldinger til kurset Geofysik for 2.års-studerende på Niels Bohr Institutet. Normalt plejer der at være omkring 30 studerende, som har tilmeldt sig det første egentlige geofysik-kursus. I år er antallet næsten fordoblet til 51 studerende.

Da de gennemgik tilmeldingerne blev de endnu mere overraskede. Der var rigtigt mange piger imellem. Niels K. Højerslev sad og talte dem, og efterhånden som han nærmede sig slutningen kunne han se, at der så ud til at være nogenlunde lige mange piger og drenge. Det kunne da være sjovt, hvis der var flest piger, tænkte han, og til allersidst viste det sig, at det var der – 26 piger og 24 drenge. Et par tilmeldinger og frameldinger senere gjorde dog, at tallet blev udlignet, og der er nu cirka fifty-fifty.

”Vi har aldrig oplevet noget lignende. Det er både en kraftig øget tilgang til faget, og samtidig er der en stor søgning af kvindelige studerende”, siger han.

Generelt set ligger faget Fysik som nummer fire på top 10 listen for mænd. I år er der 139 nye fysikstuderende på Københavns Universitet, og heraf er 68 procent mænd.

Men geofysik skiller sig ud fra det billede. Her er der lige mange kvindelige og mandlige studerende. Geofysik tegner sig for cirka 40 procent af grenene inden for fysik, så geofysik suger kvinderne til sig. Men hvad er det, der specielt tiltrækker kvinder.

Praktisk viden
”Da jeg gik i 9. klasse, var jeg i praktik på Niels Bohr Institutet og fik indblik i fysikkens forskellige verdener, og specielt geofysikken fangede min interesse”, fortæller Joanna Levinsen, der er en af de nye kvindelige studerende på geofysik-kurset for 2.års-studerende.

Efter gymnasiet valgte hun at tage NATBAS på RUC, og efter en opgave om jordskorpebevægelser målt med GPS blev hun 100 procent sikker på, at geofysik var det helt rigtige for hende, så hun valgte at skifte studie til fysik på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

”Vulkanisme og jordskælv har altid fascineret mig, og jeg tror, det skyldes menneskets ’magtesløshed’, hvis man kan sige det sådan. Det er uhyrlige kræfter, der er på spil, og vi kan blot se på - og forske”, forklarer Joanna Levinsen. ”Jordens fysik - processerne. Det er så spændende at finde svar på ’hvorfor’, og dét går jeg efter at gøre i løbet af de næste mange år”, siger hun og ser frem til at komme i dybden med de fysiske processer i Jorden.

Vilde vejrfænomener, miljøproblemer og iskerneforskning på Grønland er også områder, som Lea Kamille Sørensen synes er rigtigt spændende at studere, og hun har valgt geofysik, fordi hun synes, det er meget konkret viden, som man kan forholde sig til. En fed ting ved geofysik er også, siger hun, at der næsten ingen grænser er for jobmulighederne bagefter.

Niels K. Højerslev havde troet, at geofysik altid ville være et mandefag, men Joannas og Leas forklaringer på deres fascination af geofysik passer meget fint med hans oplevelser de senere år, nemlig at kvinderne vælger geofysik, fordi det er meget anvendelig viden – en viden, som man direkte kan bruge i den praktiske verden.

Af Gertie Skaarup